ارسال توضیحاتی در مورد آزمون مفهومی
شنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۷، ۰۹:۴۷ ب.ظ
طراحی سوالات مفهومی
یک آزمون خوب باید شامل نمونه ی جامعی از محتوا بوده و هدفهای مهم درس را بسنجد. از لحاظ نظری، بهترین آزمون برای یک درس، آزمونی است که تمام مطالب و کلیه هدفهای آموزشی آن درس را شامل شود، عملاً تهیه چنین آزمونی غیرعملی است. بنابراین معلم به جای گنجانیدن تمامی محتوا و هدفها در آزمون، به انتخاب تعدادی سؤال نمونه که معرف هدفها و محتوای درس باشد اقدام میکند.
سوالات مفهومی
ارائه یک تعریف جامع از سوال مفهومی بدون توجه به شیوه های نوین آموزش امکان پذیر نیست. در این روش معلم با طرح یک مسئله که برگرفته از زندگی طبیعی او میباشد، دانش آموزان را به فکر در مورد مسئله طرح شده تشویق میکند. سپس در یک تعامل دو طرفه راه حلهای مطرح شده را مدیریت کرده و نتیجه را بین دانش آموزان بازگو می کند. بدین ترتیب روند آموزش پایان میپذیرد و مفهوم مورد نظر به دانش آموزان القا میشود.
بنابراین به سوالاتی مفهومی گفته می شود که مفاهیم آموزش داده شده به شیوه فعال را به چالش بکشاند وبا تفکّر و اندیشیدن در مورد این مفاهیم به دیدگاههای متفاوتی از آن مفهوم برسد. به عبارت دیگر: سوال مفهومی باید بتواند مفهوم آموزش داده شده توسط معلم که به صورت همگرا بوده است را به دیدگاه های واگرا تغییر رفتار دهد.
جمع بندی در خصوص نوآوری در طرح سوال( مهارت واژگان ):
1 - یک سوال به این طریق می تواند باشدکه:
که 2یا 4تصویر اورده شود
وذیل آن یک متن عربی.
2 - در جای خاص کلمات مربوط به تصاویر 3کلمه قرار داده شود.
که باید دانش آموز دور کلمه ی مربوطه خط بکشد....جمعاً در طول متن به ازای هر تصویر سه کلمه که برای 4تصویر 12کلمه باشد.
3 - میشود ابتدا چندتصویررا داد وجملاتی که نام آن تصاویر در جملات یا متن باشند تا بچه ها از توی متن نام تصاویررو انتخاب وزیر تصویر بنویسند.
4 - تصاویر در یک سمت ولغات در سمت روبرو قرار داده شوندودانش آموزان تصاویررا به کلمات وصل کنند.
5 - همچنین می توانیم با آوردن تصاویر ودادن چندین کلمه ازدانش آموزان کلماتی که با تصاویر ارتباط مفهومی دارند راانتخاب کنند.
6 - می شود معنی فارسی واژه و واژه عربی را بدهیم بصورت کلمات در هم تا معنی واژه را از کلمات داده شده پیدا کنند.
دانلود آزمون نیمه مفهومی
آزمون مفهومی استاد هاشم پور از شهرستان پیرانشهر
آزمون مفهومی از پیام نسیم
- ۹۷/۰۹/۱۰